RSS

Νέα

Το βιβλίο του Γ. Αλεξάτου έρχεται να μιλήσει μ' ένα διπλό τρόπο. Αφενός να αναδείξει την πορεία και την ανάδειξη του Άρη σε πρωτοκαπετάνιου του ΕΛΑΣ, έχοντας μεσολαβήσει μια πρώτη περίοδος κατά τη διάρκεια της οποίας η νεανική διάθεση απειθαρχίας, αμφισβήτησης, παραβατικότητας ωριμάζει πολιτικά, σφυρηλατείται μέσα από διώξεις, βασανιστήρια, φυλακίσεις, τον μεταμορφώνει σε συνειδητό κομμουνιστή και στην κρίσιμη ώρα τον αναδεικνύει ως το λαϊκό ηγέτη, τον ηγέτη ενός ολόκληρου λαού που πολεμά το φασισμό και διεκδικεί την απελευθέρωση και τη χειραφέτησή του. Αφετέρου να ανιχνεύσει τις σχέσεις του Άρη με το Κόμμα, σχέσεις που είχαν (όπως θα λέγαμε πολύ απλά) τα πάνω και τα κάτω τους. Οι σχέσεις αυτές διαταράσσονται όπως είναι φυσικό τις στιγμές που η κρίση οξύνεται, μετά την υπογραφή των συμφωνιών της Γκαζέρτας και του Λιβάνου, τη Βάρκιζα.
Με μεγάλη έκπληξη διάβασα την ποίηση του Περουβιανού Ποιητή Carlos Orquendo, «Άπαντα τοπία», που δεν είναι γνωστός στο πλατύ ελληνικό αναγνωστικό κοινό, από τις εκδόσεις Άπαρσις. Μια δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-ισπανικά) του ποιητικού έργου του Περουβιανού συγγραφέα, που έγινε υπό την αιγίδα της κυβέρνησης του Περού στο πλαίσιο των εορτασμών της διακοσιετηρίδας από την ανεξαρτησία του. Τη βιογραφία του ποιητή, οι αναγνώστες μπορούν να τη βρουν στο διαδίκτυο. Στη συλλογή αυτή υπάρχουν θεωρητικά κείμενα για να καταλάβουν οι αναγνώστες την Περουβιανή ποίηση του De Amat. Αναζήτησα την καθηγήτρια Ιβηροαμερικάνικης και Ελληνικής Λογοτεχνίας αλλά και συντονίστρια της πρωτοποριακής αυτής σπάνιας ποιητικής συλλογής, Claudia Costanzo, που με μια ομάδα επιμελητών και μεταφραστών εργάστηκε σκληρά και έφεραν στη χώρα μας αυτό το εξαίσιο πόνημα.
Τα ποιήματα της συλλογής αγγίζουν τον ρεαλισμό του σήμερα, προβληματίζουν, είναι αυτοβιογραφικά αφού διακρίνονται μέσα σ’ αυτά προσωπικές εμπειρίες, συναισθήματα. Το α’ ενικό πρόσωπο που χρησιμοποιεί στα περισσότερα ποιήματα, τα κάνει πιο άμεσα. Διαβαίνει τον δικό του μοναχικό ποιητικό δρόμο, βάζοντας όμορφες λέξεις ως μαγιά, να περπατήσει σταθερά στα επόμενα ποιητικά βήματα του.
Μικρές ιστορίες που πονάνε, ιστορίες που φεύγει ο φόβος και μένει η ενοχή. Ιστορίες που έρχονται από μια μαϊμού σ΄ έναν ναυτικό και τις μεταμορφώνει σε βιβλίο. Πώς έγινε τελικά συγγραφέας και πουλά τρελά ο εκδοτικός οίκος; Λέξεις, γλώσσα, Κένταυροι, τέρατα, γάτοι μαθημένοι σε καβγάδες, λιοντάρια, θεοί και μοίρες, Ηρακλής και Ανταίος, η ιστορία και η μυθολογία ως πρωταγωνίστριες σε κάποια άλλα κεφάλαια, οι νεκροί και οι ζωντανοί που συνυπάρχουν στις γραμμές του. Μπαίνει τελικά η λέξη ΤΕΛΟΣ στο μυθιστόρημα; Θέλει η μαϊμού να ξεμπλεχτεί από τον κόσμο της γραφής ή θέλει να ορίσει αυτή πού θα μπει η τελεία;